Du säger 'har du tändstickor?' - Ja tillräckligt om du vill bränna ner Stockholm.

Med bara 64 dagar kvar så sitter jag och tittar på en massa videos om Japan på YouTube.
Den ena leder vidare till den andra och den leder vidare till en ytterligare och så håller det på i typ all evighet.
En sak som jag la märke till i den här videon är att Japan har vänstertrafik, nåt som jag helt glömt bort!
Eftersom jag är lite nördig (eller helt enkelt bara kär i wikipedia) så kollade jag upp vänstertrafik och efter att ha läst igenom endel om att de kunde spåra vänstertrafiken ända tillbaka romartiden så hittade jag detta:
 
Den ursprungliga vänstertrafiken skulle kunna förklaras med att merparten av människor är högerhänta. När ryttare och kuskar mötte varandra på vägarna, höll de tömmarna med vänster hand och kunde använda högerhanden till att hälsa på den mötande, alternativt försvara sig med svärd i högerhanden.


Det är sånt som jag tycker är lite intressant, att det kanske fanns en poäng med att köra på ena sidan istället för på den andra.
Det blir en liten "everything happens for a reason"-feeling där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0